,

Rozwój kompetencji finansowych w obszarze rachunkowości i księgowości

2400 

Praktyczny program rozwoju kompetencji finansowych dla działów rachunkowości i księgowości. Uczy analityki finansowej, modelowania w Excelu (budżety, prognozy, scenariusze) oraz kluczowych KPI. Pokazuje, jak wspierać decyzje zarządcze: cash flow, rentowność, ocena ryzyka i controlling. Zawiera ćwiczenia, szablony i checklisty do natychmiastowego wdrożenia w firmie.

SKU: Brak danych Kategorie: ,
Dzień 1
BLOK 1 Analityka i due dilligence finansowe

1.    Wprowadzenie do due dilligence finansowego
–    Istota, cele analizy finansowej
–    Etapy prowadzenia oceny kondycji finansowej
2.    Informacja finansowa – zakres i treść dokumentów finansowych
–    System finansowy modelowego przedsiębiorstwa
–    Prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej – procedury ewidencyjne, zakres informacji finansowej
–    Finansowe i pozafinansowe źródła informacji przy ocenie wypłacalności kontrahentów – zasady organizacji, doboru i opracowywania materiałów źródłowych
3.    Wstępna analiza sprawozdań finansowych (analiza na przykładach wybranych przedsiębiorstw)
–    Bilans przedsiębiorstwa jako najważniejsze sprawozdanie finansowe (zasoby majątkowe przedsiębiorstwo, warunki rozpoznawania składników aktywów, bilans analityczny, czy perspektywa kapitału zaangażowanego i zastosowanego)
–    Rachunek zysków i strat (układ, treść, zakres analizy, elementy kształtujące na wynik finansowy – zasady budowania analiz)
–    Rachunek przepływów pieniężnych jako źródło informacji w analizie finansowej,  (CF księgowy a CF zarządczy, interpretacja kierunków strumieni pieniężnych, symptomy niepokojące, efektywność gotówkowa przedsiębiorstwa a możliwość obsługi zadłużenia)
4.    Znaczenie przychodów w działalności firmy – wpływ zmian w przychodach na zyskowność i wypłacalność przedsiębiorstwa, mechanizm dźwigni operacyjnej, finansowej i połączonej
–    Analiza wielkości i dynamiki przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów i usług
5.    Analiza zależności pomiędzy sprawozdaniami finansowymi i relacji między wielkościami ekonomicznymi
6.    Wskaźniki finansowe jako mierniki kondycji finansowej – interpretacja danych finansowych na przykładach sprawozdań finansowych

–    Praktyczne zalecenia dotyczące stosowania i interpretowanie wskaźników finansowych, najczęściej popełniane błędy i zaniedbania
–    Przyczynowa analiza rentowności przedsiębiorstwa (analiza czynników kształtujących wynik finansowy, wskaźniki rentowności sprzedaży, aktywów, kapitałów własnych, zależności pomiędzy wskaźnikami)
–    Koszty i ich analiza – klasyfikacje kosztów do celów analitycznych, analiza kosztu jednostkowego
–    Próg rentowności i dźwignia operacyjna – wyznaczanie poziomu ryzyka operacyjnego przedsiębiorstwa
–    Ocena sprawności działania (wskaźniki aktywności gospodarczej, wskaźniki rotacji, gospodarowania zasobami)
–    Monitorowanie i zarządzanie płynnością (czynniki kształtujące płynność, przyczyny problemów z płynnością, wskaźniki oceny płynności, kapitał obrotowy, analiza cykl pieniądza w czasie)
–    Metody zarządzania płynnością
–    Analiza zadłużenia i struktury finansowania (ocena zadłużenia, analiza zdolności do obsługi długu, kowenanty bankowe i czynniki ryzyka dla banków i instytucji finansowych, szacowanie wielkości zapotrzebowania na kredyt bankowy w przedsiębiorstwie)
7.    Ocena  sytuacji finansowej przedsiębiorstwa (analiza na wybranych przykładach)
8.    Wykrywanie praktyk kreatywnej rachunkowości i nierzetelności ksiąg rachunkowych
9.    Przewidywanie sytuacji kryzysowych na podstawie sprawozdań finansowych

–    Symptomy i ocena pogarszającej się sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
w zależności od jego formy organizacyjno-prawnej (osoby fizyczne, spółki osobowe i kapitałowe)
–    Utrata płynności jako początek spirali upadłości przedsiębiorstwa
–    Ocena wiarygodności płatniczej przedsiębiorstwa, pojęcie zdolności płatniczej, przesłanki do rekomendacji negatywnych
–    Kryteria oceny dokumentacji finansowej i prognoz finansowych,
10.    Narzędzia oceny ryzyka działalności gospodarczej przedsiębiorstwa
–    Ryzyko operacyjne i finansowe – narzędzia i metody kwantyfikacji
–    Miary probabilistyczne stosowane w ocenie prognoz finansowych
–    Kryteria jakościowe
11.    Syntetyczne modele oraz systemy eksperckie oceny zdolności płatniczej przedsiębiorstwa (bankowe systemy i klasyfikacje scoringowe, klasy ryzyka)
–    Szybkie testowanie sytuacji finansowej firmy – przykłady narzędzi stosowanych przez banki i instytucje finansowe
–    Modele dyskryminacyjne jako narzędzia przewidywania niewypłacalności i bankructwa przedsiębiorstwa

Dzień 2
BLOK 2 Pozyskiwanie finansowania i modelowanie finansowe

1.    Przegląd źródeł finansowanie Kredyt,  dotacje, leasing, odpisy amortyzacyjne, anioły biznesu, fundusze Venture Capital, crowdfunding)
2.    Kryteria przyznawania środków finansowych – podejście inwestora, podejście instytucji finansowych
3.    Wyznaczanie kosztu finansowania

– koszt zewnętrznych źródeł finansowania, pełny koszt kredytu, koszt leasingu
– zastosowanie funkcji finansowych w określaniu kosztu kapitału
– koszt kapitału własnego, model Gordona, model CAPM – praktyczne zastosowanie
4.    Wprowadzenie do budowania planów finansowych przedsiębiorstwa
5.    Prognozowanie wyniku finansowego (warsztaty)

–  prognozowanie przychodów ze sprzedaży  (szacowanie stopy wzrostu na podstawie danych historycznych, analiza fundamentalna jako podstawa projekcji tempa wzrostu przedsiębiorstwa – modele zrównoważonego wzrostu,  modele ustalania ceny sprzedaży wyrobu lub usługi)
–   planowanie i analiza kosztów działalności operacyjnej  (zarządcze rachunki kosztów, planowanie kosztów jednostek zarządzania organizacją i kosztów osobowych, rachunek kosztów zmiennych – analiza progu rentowności i ryzyka operacyjnego działalności)
6.    Opracowanie budżetów kosztów pośrednich
7.    Budowanie dynamicznych modeli finansowych  

– zależności pomiędzy sprawozdaniami finansowymi
– metodyka budowania sprawozdań finansowych proforma
– zasady modelowania elementów modelu finansowego (m in.: polityka inwestycji, amortyzacja, nakłady inwestycyjne, elementy kapitału obrotowego, finansowanie, obsługa pożyczek i leasingów, polityka dywidendy, finansowanie z dotacji)
– planowanie rachunku przepływów pieniężnych
– planowanie bilansu
8.    Scenariusze rozwoju przedsiębiorstwa i wyjścia z sytuacji trudnej (warsztaty – przedsiębiorstwo transportowe)
9.    Modele oceny inwestycji w zastosowaniach biznesowych

– formatki prezentacji oceny inwestycji – przegląd najlepszych praktyk
– zasady prezentacji i opisu biznes planu, studium wykonalności  – przegląd najlepszych praktyk
– metody dyskontowe jako uniwersalne narzędzie modelowania decyzji finansowych
– proste metody oceny projektów inwestycyjnych (księgowa stopa zwrotu, okres zwrotu, próg rentowności)
– metody dyskontowe (NPV, MNPV, NPV*, IRR, MIRR, wyznaczanie przepływów pieniężnych przy ocenie przedsięwzięć biznesowych, najczęstsze błędy przy obliczaniu i interpretacji wskaźników NPV i IRR)
– porównywanie projektów o różnym czasie trwania (EACF, EPR, NPV∞)
– względne decyzje inwestycyjne (indeks rentowności, wskaźnik wartości bieżącej netto)
10.    Metody modelowania i oceny ryzyka
– metody oceny ryzyka projektu
– analizy scenariuszowe,
– analiza wrażliwości, praktyczne uwarunkowania, analizy graficzne
– analizy symulacyjne i typu Monte Carlo
– przykłady zastosowań – warsztaty, budowa modeli dla faktycznych studiów przypadku: ocena rentowności kontraktu, przygotowanie oferty zbycia centrum obróbki, inwestycja w branży automotive

Dzień 3
BLOK 3 Raportowanie zarządcze i wprowadzenie do controllingu

1.    Zadania i cele controllingu – wprowadzenie
2.    Wdrażanie systemu informacji zarządczej i controllingu w przedsiębiorstwie

–    Rachunkowość zarządcza i controlling – funkcje, cele, korzyści i bariery wdrażania
–    Strategiczne a operacyjne zadania w obszarze generowania informacji zarządczej
–    System finansowej informacji zarządczej w przedsiębiorstwie
–    Przykłady controllingowych raportów od poziomu naczelnego kierownictwa do operacyjnego
–    Organizacja funkcji controlingowych w przedsiębiorstwie (decentralizacji zarządzania, pozycja controllingu w strukturze organizacyjnej, zakres zadań i kompetencji, procedury wdrażania)
–    Zarządcze układy prezentowania wyników
3.    Zasady wyodrębnianie ośrodków odpowiedzialności i pomiaru ich efektywności
4.    Budżetowanie jako narzędzie wpierające zarządzanie efektywnością

–    Budżetowanie jako metoda zarządzania (fazy tworzenia budżetu, realizacji i kontroli, etapy opracowywania budżetu, budżet a plan finansowy)
–    Przykłady dokumentów budżetowych i planów finansowych
–    Zasady i rodzaje budżetowania (cykl budżetowania, budżetowanie odgórne i oddolne, przyrostowe, od zera, budżety sporządzane centralnie a budżetowanie ośrodków odpowiedzialności
–    Problemy i nieefektywność tradycyjnych systemów budżetowania (przyczyny kryzysu budżetowania, wady i zagrożenia budżetowania)
–    Rola i miejsce Komisji Budżetowej w controllingu
–    Narzędzia budżetowania – analiza najlepszych praktyk
5.    Tradycyjne i nowoczesne narzędzia zarządzania kosztami
–    Kalkulacje kosztu jednostkowego (marża brutto, nośniki kosztów i klucze rozliczeniowe, kalkulacja podziałowa prosta i ze współczynnikami, kalkulacje doliczeniowa, fazowa i odjemna)
–    Zarządzanie kosztami rentownością klientów, kontraktów, zleceń produkcyjnych i innych centrów zysku – analizy faktycznych przypadków
–    Jak wyznaczyć faktyczny koszt klienta, produktu, zlecenia
–    Narzędzia raportowania i analiz rentowności produktów, kontraktów, klientów, projektów
–    Korzyści z wprowadzania wewnętrznych centrów zysków do zarządzania kosztami
–    Definiowanie zasad rozliczeń kosztów, rozliczenia wewnętrze pomiędzy jednostkami przedsiębiorstwa
–    Jak zarządzać rentownością dużej liczby obiektów – zasady prowadzenia analiz kwartylowych,  krzywa wieloryba, banana chart – narzędzia graficzne przy analizie rentowności
6.    Podejście procesowe w zarządzaniu kosztami
7.    Raportowanie i zarządzanie kosztami niewykorzystanych mocy produkcyjnych

–    Zasady definiowania dostępności zasobów,
–    Zarządzanie kosztami niewykorzystanych mocy produkcyjnych – przykłady,
–    Zarządzanie kosztami pośrednimi produkcji m in.: koszty jakości, koszty utrzymania ruchu, koszty nadzoru produkcyjnego,
–    Zarządzanie kosztami obszarów wsparcia i administracji koszty IT, koszty obsługi księgowej, koszty dystrybucji i sprzedaży.

Dla kogo?
Dla kierowników i pracowników działów księgowości oraz finansów, doradców finansowych i osób odpowiedzialnych za raportowanie zarządcze i controlling. Rekomendowane dla specjalistów, którzy chcą wzmocnić kompetencje w analizie i zarządzaniu finansowym.

Cel
Rozwój kompetencji doradczych w rachunkowości i księgowości poprzez zaawansowaną analizę finansową, pozyskiwanie finansowania, modelowanie finansowe i controlling. Uczestnicy nauczą się skutecznie wspierać decyzje strategiczne i operacyjne w przedsiębiorstwach.

Korzyści

  • Rozwój umiejętności analitycznych
  • Pozyskiwanie finansowania i planowanie finansowe
  • Zarządzanie efektywnością i kosztami
  • Przewidywanie i zarządzanie ryzykiem finansowym
  • Praktyczne warsztaty
  • Podniesienie konkurencyjności zawodowej

Wykładowca
Dr inż. Michał J. Kowalski — ekspert corporate finance, trener biznesowy i wykładowca akademicki z ponad 20-letnim doświadczeniem w doradztwie finansowym i controllingu. Pracował m.in. jako doradca ekonomiczny, dyrektor ekonomiczny, dyrektor zarządzający, kontroler finansowy i project manager w największych grupach kapitałowych notowanych na GPW. Specjalizuje się w ocenie projektów, wycenach spółek, VBM, controllingu i budżetowaniu; realizował liczne wdrożenia (w tym ABC) oraz projekty SAP FI/CO, restrukturyzacje, IPO/SPO, M&A i optymalizacje podatkowe. Adiunkt na Politechnice Wrocławskiej (Zakład Zarządzania Finansami), autor studiów podyplomowych „Controlling w przedsiębiorstwie” i programów dla CFO/controllerów; wykładowca w Polsko-Amerykańskiej Szkole Biznesu (Executive MBA/EDBA). Od 2020 r. zrealizował ponad 5000 godzin szkoleń dla największych spółek i instytucji publicznych; ceniony za wysoki poziom merytoryczny, praktykę i przejrzystość przekazu.

Szczegóły organizacyjne
Uwaga: Na szkolenie można pozyskać dofinansowanie z Krajowego Funduszu Szkoleniowego lub Bazy Usług Rozwojowych.
1. BUR (RPO dla MŚP)

2.KFS pokrywa 80% kosztów kształcenia ustawicznego (mikroprzedsiębiorstwa do 10 osób – nawet 100%), a pracodawca wnosi 20% wkładu własnego.

Koszt uczestnictwa:

  • kolejnych osób – prosimy o kontakt

Promocje i rabaty nie łączą się.

Szkolenie w cenie promocyjnej należy opłacić przed jego rozpoczęciem

Cena obejmuje:

  • uczestnictwo w szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej (prezentacje PPT, pliki PDF, DOC, Excel)
  • certyfikat ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej (PDF)

Płatności:

  • Prosimy realizować po otrzymaniu zaproszenia i faktury.

Zapewniamy:

  • 24 godz. lekcyjnych szkolenia
  • szkolenie w czasie rzeczywistym
  • bezpośredni kontakt z wykładowcą- wizualny, dźwiękowy, korespondencyjny (czat)
  • możliwość uczestnictwa za pośrednictwem komputera, laptopa, smartfonu
  • interakcję z ekspertem oraz innymi uczestnikami szkolenia
  • zadawanie pytań w czasie rzeczywistym

Wymagania:

  • posiadanie komputera, laptopa lub smartfonu z głośnikiem i mikrofonem(jeżeli chcesz zadawać pytania głosowo)
  • dostęp do internetu, przeglądarka Mozilla Firefox, Google Chrome
  • celem uzyskania jak nalepszej jakości prosimy zaktualizować przeglądarki do najnowszych wersji

Informacje:

  • Tel. 655-870-100; 601-955-320
  • e-mail. biuro@akk.com.pl;
  • www.akk.com.pl
Termin

03-05-12-2025

Przewijanie do góry