Przegląd Rachunkowy – Zamknięcie roku w aspekcie podatkowym i rachunkowym, Kontrakty długoterminowe.

3800 

Przegląd Rachunkowy to praktyczne szkolenie o zamknięciu roku w ujęciu podatkowym i rachunkowym, z naciskiem na wycenę, inwentaryzację, rezerwy i odpisy. Omawia rozliczanie kontraktów długoterminowych zgodnie z KSR/MSSF, pokazując typowe błędy i gotowe rozwiązania. Idealne dla głównych księgowych, księgowych i CFO, którzy chcą przygotować bezbłędne sprawozdanie i zoptymalizować proces zamknięcia roku. Uczestnicy otrzymują materiały, przykłady i wskazówki do natychmiastowego wdrożenia.

Kategoria:

Dzień pierwszy

ZAMKNIĘCIE ROKU W ASPEKCIE RACHUNKOWYM I PODATKOWYM

I.  Jednostki zobligowane do sporządzenia sprawozdania finansowego

1.   Podmioty zobligowane do sporządzenia sprawozdania finansowego – załączniki do ustawy o rachunkowości
2.   Obowiązki kierownika jednostki – przygotowanie do zamknięcia
3.   Wybór audytora

II.  Koszty i przychody w księgach – problematyczne aspekty
– czas na analizę zapisów na kontach w aspekcie podatkowym i bilansowym
1.   Różnice kursowe
1.1.  Transakcje powodujące nie powodujące powstania różnic kursowych w prawie podatkowym
1.2.  Rozliczanie podróży służbowych – wybrane problemy  w przykładach
2.   Poprawne ustalenie wartości początkowej środka trwałego z zakupu, leasingu
3.   Samochód w firmie a koszty podatkowe
4.   Koszty kreujące i nie kreujące kosztów wytworzenia środka trwałego w zestawieniu
5.   Rozliczenie budowy środka trwałego
6.   Weryfikacja stawek podatkowych
7.   Koszty finansowania dłużnego w interpretacjach – wzór EBITDA
8.   Usługi wyłączne z kosztów uzyskania przychodów – omówienie interpretacji i wzoru EBITDA
9.   Koszty na przełomie roku, ewidencja, skutki podatkowe

III. Sprawozdanie finansowe – czynności

1.   Testy na utratę wartości składnika aktywów – przykłady, ewidencja
1.1.  Opisy aktualizujące należności – skutki podatkowe
1.2.  Należności nieściągalne
1.3.  Należności uprawdopodobnione
1.4.  Należności przedawnione
2.   Sprawdzenie kręgu kosztów
2.1.  Ewidencja kosztów produkcji
2.2.  Rozliczenie kosztów produkcji
3.   Odpisy na zfśs – ewidencja, przykłady, skutki podatkowe
3.1.  Osoby uwzględniane w opisie na zfśs
3.2.  Wysokość odpisu na zfśś i uzgodnienie sald
3.3.  Aspekty problemowe, w tym zmiany.
4.   Tworzenie rezerw – przykłady, ewidencja, skutki podatkowe
5.   Błędy istotne i nieistotne, przykłady, ewidencja, skutki podatkowe
6.   Poziom istotności – przykłady
7.   Data uznania przychodu podatkowego, korekta przychodu na przełomie roku
8.   Zaliczki dla kontrahentów– skutki podatkowe w wyjaśnieniach organów podatkowych
9.   Sprawy sporne i sądowe  – ewidencja, przykłady, zadania prawników

IV. Inwentaryzacja
1.   Metody inwentaryzacji
2.   Dotrzymanie terminów inwentaryzacji
3.   Prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji
4.   Niedobór zawiniony i niezawiniony a koszt uzyskania przychodów
5.   Kradzież składnika majątku – skutki podatkowe, ewidencja
6.   Niedobory a podatek VAT (skutki)
7.   Odszkodowanie za utracone składniki
8.   Kompensata niedoborów (warunki, skutki, przykłady, ewidencja)

9.   Ujęcie niedoborów i nadwyżek w księgach rachunkowych
 

Dzień drugi

ZAMKNIĘCIE ROKU W ASPEKCIE RACHUNKOWYM I PODATKOWYM

V. Wycena składników aktywów i pasywów
1.   Ewidencja i wycena aktywów i pasywów
1.1.  Skorygowana cena nabycia (liczenie przykłady ewidencji i wyceny)
1.2.  Lokaty na przełomie roku (liczenie odsetek przykłady, ewidencja)
1.3.  Wycena zobowiązań i należności, też w walutach (przykłady)
1.6.  Wycena pozostałych składników aktywów i pasywów
2.   Wycena składników aktywów i pasywów – brak kontynuacji (przykłady)
3.   Podatek odroczony – zasady tworzenia, ewidencja, przykłady

VI.  Ustalenie wyniku finansowego i sporządzenie sprawozdania finansowego

1.   Ustalenie wyniku finansowego – przeksięgowanie sald kont
2.   Wzory sprawozdań finansowych – załączniki do ustawy o rachunkowości – omówienie pozycji
3.   Elementy sprawozdania finansowego – omówienie pozycji dla rodzajów podmiotów
4.   Bilans i Rachunek zysków i strat – zasady sporządzania i możliwe nieprawidłowości
5.   Sprawozdanie z działalności jednostki
5.1.  Osoby odpowiedzialne za sporządzenie sprawozdania z działalności jednostki
5.2.  Elementy sprawozdania finansowego jednostek mikro, małych i prowadzących pełną rachunkowości
6.   Zatwierdzenie sprawozdania finansowego – zmiany w ustawie o rachunkowości
7.   Podział wyniku finansowego (przykłady rachunkowe, skutki podatkowe)
8.   Zamknięcie ksiąg rachunkowych
9.   Przekazanie sprawozdania finansowego odpowiednim organom
10. Projektowane zmiana w ustawie o rachunkowości dotycząca sprawozdań finansowych przedsiębiorców

VII. Deklaracje i informacje roczne obowiązki podatników

1.   Rodzaje deklaracji i informacji
2.   Terminy złożenia
3.   CIT-8 – ustalenie podstawy opodatkowania

VIII. Odpowiedzialność głównego księgowego i kierownika jednostki

Dzień trzeci

I.  Zasady ustalania przychodu (szacowania) dochodu z niezakończonych usług budowalnych
1.  Uregulowania prawne
2.  Charakterystyka umów o świadczenie usług budowlanych

II. Zapisy w kontraktach na usługi długoterminowe
1.  Elementy zapisów w umowach
2.  Określenie ceny za usługę długoterminową
3.  Przychody budowlane (faktury)
4.  Sumy zatrzymane i kary umowne
5.  Kosztorys – konstrukcja
6.  Protokół częściowego i całkowitego odbioru
6.1. Protokół w aspekcie podatkowym (pdop, pdof, VAT)
6.2. Elementy protokołu
7.  Aneksy do umowy

III.Przychody z usług budowalnych w prawie bilansowym w przykładach
1.  Ustalanie ceny za usługę
1.1. Koszty powiększone o narzut zysku (tzw. koszt plus)
1.2. Ryczałt
1.3. Metoda zysku zerowego
2.  Zasady ujmowania przychodów w prawie bilansowym
3.  Ustalenie stopnia zaawansowania robót – metody
3.1. Metoda obmiaru prac
3.2. Metoda kosztowa
3.3. Liczba przepracowanych godzin bezpośrednich wykonania usług
3.4. Udział kosztów poniesionych od dnia zawarcia umowy do dnia ustalenia przychodu w całkowitych kosztach wykonania usługi
4.  Ewidencja przychodów i kosztów z usług długoterminowych wg prawa bilansowego i podatkowego
4.1. Gdy wystawione są faktury za poszczególne etapy wykonania prac
4.2. Gdy nie są wystawiane faktury za poszczególne etapy wykonania prac
5.  Faktury częściowe w prawie podatkowym, ewidencja, ujęcie w księgach
6.  Interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odnośnie przychodów i kosztów z usług długoterminowych

IV. Zasady ustalania kosztów niezakończonych usług budowlanych
1.  Koszty bezpośrednie i pośrednie budowy
2.  Jakie koszty nie kreują kosztów usług budowalnych?
3.  Ustalanie kosztów niezakończonych usług budowlanych
4.  Przewidywane straty na kontrakcie, tworzenie rezerw
5.  Ewidencja rzeczywistych kosztów wytworzenia usług – aspekt bilansowy i podatkowy
5.1. Koszty bezpośrednie dotyczące wielu etapów budowy, które trudno przyporządkować do konkretnego okresu
5.2. Koszty bezpośrednie i pośrednie a koszty podatkowe
6.  Koszty wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na budowie i składki ZUS
6.1. Przykład w aspekcie bilansowym i podatkowym
6.2. Interpretacje podatkowe

V.  Wycena  kontraktów długoterminowych na moment bilansowy w przykładach
1.  Brak możliwości wiarygodnego stopnia zaawansowania niezakończonej usług
2.  Brak możliwości ustalenia całkowitego kosztu wykonania
3.  Ewidencja księgowa
4.  Skutki podatkowe wyceny
4.1. Rezerwy i odpisy na podatek odroczony
4.2. Obliczanie i ewidencja podatku odroczonego
5.  Prezentacja niezakończonej usługi budowlanej w sprawozdaniu finansowym

VI. Zadania księgowego i innych osób oraz zapisy w zasadach (polityce) rachunkowości
1.  Zadania księgowego
2.  Zadania kierownika produkcji
3.  Zapisy w zasadach (polityce) rachunkowości odnośnie kontraktów długoterminowych
4.  Interpretacje podatkowe  odnośnie kosztów

VII.Dyskusja, odpowiedzi na pytania

 

Dla kogo?
Dla osób prowadzących księgi rachunkowe i podatkowe: księgowych, głównych księgowych, dyrektorów finansowych i służb inwestycyjnych. Również dla pracowników odpowiedzialnych za wycenę aktywów i pasywów, rezerwy, odpisy z tytułu utraty wartości oraz podatek odroczony.

Cel
Ugruntowanie wiedzy i praktyki prawidłowego sporządzania sprawozdania finansowego. Omawiane są m.in. zasady wyceny, skutki inwentaryzacji, rezerwy i odpisy, z akcentem na wpływ zagadnień podatkowych na księgi i podatek.

Korzyści
Praktyczne podejście, wskazanie typowych błędów w ewidencji i konstrukcji sprawozdania. Wyjaśnienia organów podatkowych, przykłady i zagadnienia problemowe (KŚT, KSR 11), a także materiały: prezentacja, interpretacje i orzeczenia.

Wykładowca
Genowefa Kawecka-Siuzdak – Ekspert Akademii Kształcenia Kadr w zakresie rachunkowości, jest absolwentką Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (1982)- Wydział finansów i statystyki. Na tej samej uczelni odbyła studia podyplomowe w zakresie podatków (1994). Doświadczony wykładowca szkoleń i kursów w obszarze rachunkowości. Autorka ponad dwustu artykułów  zakresu rachunkowości, podatków i Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Jej artykuły były wydawane m.in. w „Rachunkowości”, „Gazecie Prawnej”, „Doradcy Podatnika”, „Monitorze księgowego”. Oprócz tego w jej dorobu są publikacje książkowe m.in. książka „Zakres odpowiedzialności, obowiązków  i uprawnień głównego księgowego”.

Ekspertka  przeprowadzała audyty podatkowe i rachunkowe, udzielała konsultacji oraz zajmowała się pisaniem opinii podatkowych. Od prawie piętnastu lat zajmuje się szkoleniami dla głównych księgowych, księgowych, które łączą w sobie elementy rachunkowe i podatkowe. W polu zainteresowania autorki są zbieżności i różnice między prawem bilansowym i podatkowym.  Te zainteresowania oraz zdobyte doświadczenia wykładowczyni mają wpływ na sposób prezentacji wykładów, które są prowadzone praktycznie, w oparciu o przepisy, interpretacje  organów podatkowych,  orzecznictwo sądowe,  także protokoły pokontrolne RIO.

Szczegóły organizacyjne

Uwaga: Na szkolenie można pozyskać dofinansowanie z Krajowego Funduszu Szkoleniowego lub Bazy Usług Rozwojowych.
1. BUR (RPO dla MŚP)

2.KFS pokrywa 80% kosztów kształcenia ustawicznego (mikroprzedsiębiorstwa do 10 osób – nawet 100%), a pracodawca wnosi 20% wkładu własnego.

Cena z pobytem: 4 400,00 zł (pokój 2–3-os.), dopłata do SGL: 400,00 zł; płatność po otrzymaniu zaproszenia i faktury.

Opis
Szkolenie wyjazdowe łączy intensywną naukę z możliwością regeneracji w sprzyjającym otoczeniu, co ułatwia przyswajanie wiedzy i wymianę doświadczeń. Każdy uczestnik otrzymuje szczegółową agendę pobytu; dostępna opcja przedłużenia weekendu po uzgodnieniu z biurem (tel. 601-955-320, biuro@akk.com.pl).

 

Przewijanie do góry